Tunnelförstärkning Fjordling 17

Fjordling 17 med vattentunnel byggdes på 1960-talet.
Båtarna börjar bli ganska gamla och många är i behov av renovering.

På Scandor Agentur utvecklar vi en del egna produkter och tillbehör för båtmodellen.

Tunnel är fastskruvad i skrovet med hjälp av Helicoil, vilket är en ingjuten gänga utformad som en metallspiral.
Den konstruktionen har några svagheter vilket gör att det kommer in vatten i dubbelbotten.
Konsekvensen är att båtarna blir tunga och tillslut ruttnar träet i durken.
Vi har därför utvecklat en ny tät och stark konstruktion för att avhjälpa problemet.


Förstärkningarna tillverkas i syrafast rostfritt stål.
De limmas på insidan av botten och originalskruvarna ersätts med längre M6, i rostfritt.
Fördelarna är att båten blir tät i botten och man kan dessutom demontera tunneln vid behov, även efter att man monterat en ny durk i båten.

Det skiljer mellan årsmodellerna på hur många skruvar som tunneln är monterad med. 
En tydlig monteringsanvisning ingår i leveransen.

OBS: Om hela tunneln tas bort, är det viktigt att den även limmas fast i båten igen vid återmonteringen.
Passa då även på att göra själva tunneln starkare, så att den bättre klarar påfrestningarna.

Produktblad »

Monteringsanvisning »

Skillnaden mellan original och den nya förstärkningen
Antalet skruvar varierar mellan båtarna.
Så här kan en installation se ut
Denna tunnel är dessutom förstärkt